štvrtok 26. júna 2014

Voda pre slony (Sara Gruenová) - recenzia | Originálna prehliadka svetom cirkusu



Anotácia: Aj keď deväťdesiatnik Jacob Jankowski o svojej mladosti veľa nehovorí, rád sa k nej vracia v spomienkach. V mysli si vybavuje časy, keď sa ako mladík hrou osudu ocitol v ošumelom vlaku, ktorý bol domovom pre Veľkolepý, svetový cirkus bratov Benziniovcov. Jacob sa stal jeho súčasťou keď sa mu šťastena obrátila chrbtom. V Amerike začínala hospodárska kríza a bezradnému Jacobovi dal cirkus šancu na lepší život, ktorý sa však onedlho zmenil v skutočný boj o prežitie. Spoznáva Marlenu, krásnu jazdkyňu, ktorú do cirkusu priviedla láska k nesprávnemu mužovi, príťažlivému krotiteľovi šeliem s temným tajomstvom. Spoznáva aj obrovskú slonicu Rosie, ktorá mala byť pre cirkus veľkou nádejou, ale stane sa sklamaním, keď sa ukáže, že je úplne nevycvičiteľná. Len Jacob a Marlena sa o ňu naďalej s láskou starajú a tušia, že vie viac, ako sa zdá. Nezvyčajnú trojicu spojí vzájomná láska, vďaka ktorej si udržia až do konca nádej na prežitie.

Voda pre slony je dojímavý román s napínavým príbehom, od ktorého sa čitateľ nedokáže odpútať. Nájdete v ňom postavy, ktoré ostanú vo vás žiť ešte dlho potom, ako obrátite poslednú stranu. Prenesú vás do sveta zázrakov tak presvedčivo, že takmer zacítite ich vôňu.


Dej: Kniha opisuje život mladého študenta veteriny na vysokej škole, Jacoba Jankowského, ktorý je po rodinnej tragédií výrazne otrasený. Čisto náhodou nabehne na idúci vlak - ako v Divergencií Neohrození! :3 - a ocitne sa tak vo Veľkolepom, svetovom cirkuse bratov Benziniovcov. Tam spozná lásku v podobe Marleny, nájde radosť v Rosie (slon), no nevyhne sa ani útrapám a neprajnému osudu.


Moje pocity: Roberta Pattinsona vám určite netreba predstavovať. :) Práve vďaka nemu som sa dostala k filmu Voda pre slony podľa rovnomennej knihy, ktorá vyšla v roku 2007 (u nás 2008). V tom momente som si ju pridala na niekedy-si-to-musím-kúpiť,-ale-chvíľu-to-ešte-počká-list. Medzitým sa vydarila spolupráca s Tatranom a tí mi knižku nakoniec aj poskytli ako recenzák.

Ako sľubuje anotácia, knižka je fakt prekvapujúca a dojímavá a hoci som mala pred čítaním mierne obavy kvôli jednému negatívnemu ohlasu, nevzdávala som sa nádeje, že to bude dobré. :) A aj napriek tomu, že by som ju skôr dala prečítať mojej mame, než sebe, pretože je to dospelácky román a nie YA alebo NA kniha, sa mi veľmi páčila. :)
Ešte nikdy som nečítala žiadne dielo z prostredia cirkusu, no Voda pre slony ma bavila. :) V knihe je opísaná starostlivosť o zvieratá, mierne je tam priblížený chod cirkusu v 30-tych rokoch 20-teho storočia a nie vždy ľahký život hlavných hrdinov. V tej dobe boli úplne iné mravy a finančná situácia tam tiež nebola najrúžovejšia. A tiež to bol to príjemný vypínač od tých všetkých distópií, ktorých som za poslednú dobu prečítala veľa.


Hlavní hrdinovia: V knihe sa stretávame prakticky s dvomi pohľadmi a to Jacoba Jankovského, ktorý má asi 20 rokov a Jacoba Jankowského starého 93 rokov. Trošku ma zarazilo, aký bol starší Jacob nevrlí voči sestričkám v sanatóriu, do ktorého ho šupli jeho deti, no na druhú stranu sa mu ani nečudujem.. :D Veľmi ma potešil koniec a dúfam, že si pán Jankowski starší požil ešte aspoň 5 až 10 rokov.
Mladšieho Jacoba som mala o kúsok radšej, no bodaj by aj nie, keď väčšinu príbehu vyrozprával on.. :)
Marlena mi občas liezla na nervy, no myslím si, že je to slušný kus ženy, pretože to čím si ona prešla tiež nezosobňuje ružovú záhradu.
Ďalej tu bol August, ktorého som mala zo začiatku aj celkom rada, no niečo mi na ňom proste nesedelo. No a tak som ho začala neznášať.. :D Samozrejme, oprávnene.
Veľmi som si obľúbila Walterovskú verziu Kinka. Kinko bol malý chalan, artista, nevrlí voči svojmu novému spolubývajúcemu, pretože on je predsa UMELEC! No akonáhle sa spriatelili (snáď moc nespoilerujem.. :/), veľmi som si ho obľúbila. Škoda ako dopadol.. :(


Preklad: Hodnotím ho na výbornú, síce ma občas štval slovník Rýchlej roty alebo nádenníkov, ak chcete. No beriem to, že každí robotníci majú svoj slang a vlastne to bolo celkom príjemnou súčasťou knihy.


Pokračovanie: Pokiaľ viem, Voda pre slony je stand-alonka, ale autorka - Sara Gruenová - napísala niekoľko ďalších kníh, no do slovenčiny bola preložená jedine táto.


Obálka: Existujú dve rôzne vydania knihy, prvé z roku 2008 a dotlač s filmovou obálkou z roku 2011. No filmová obálka má na doskách ružovú verziu tej z roku 2008 a mne sa to celkom páči. :)
A čo sa týka grafiky, skoro na konci každej kapitoly bola nejaká fotka a veľmi sa mi to páčilo. :)


Hodnotenie: Bola to príjemná oddychovka, no aj knižka na zamyslenie. Rozhodne si musím pozrieť film. Už sa neviem dočkať! :3 No najskôr tak o jeden-dva mesiace. :) Potom môžete čakať aj recenziu.
Podotýkam, že knižka nie je pre všetkých, skôr pre dospelých, no mne sa páčila, a tak odo mňa dostáva štyri hviezdičky! Pretože aj hoci bola dobrá, v prvej polovičke som sa trošku strácala a chvíľu mi trvalo kým som si zvykla na autorkin štýl, dobu, do ktorej bol dej zasadený a vlastne aj na dej celkovo. No čítanie rozhodne neľutujem. :)




Za poskytnutie recenzného výtlačku ešte raz veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Tatran. :)
Ak si ju chcete kúpiť, učiniť tak môžete napríklad TU. :)



Zdroje: anotácia: http://www.martinus.sk/?uItem=101049
obrázky: http://weheartit.com/search/entries?utf8=%E2%9C%93&ac=0&query=water%20for%20elephants&commit=
http://weheartit.com/search/entries?utf8=%E2%9C%93&ac=0&query=water%20for%20elephants%20book&commit=&page=2&before=25543614
http://weheartit.com/search/entries?utf8=%E2%9C%93&ac=0&query=water%20for%20elephants%20movie&commit=
obálka: fotené mnou
fotky v kategórií obálka: fotené mnou

6 komentárov:

  1. Vodu pre slony si chcem prečítať vo veľmi blízkej dobe. Od vtedy ako som videla film, tak na to neviem prestať myslieť. Ten príbeh je niečím naozaj výnimočný :)...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej :) bolo to niečim výnimočné. Film som nevidela, tak neviem posúdiť, no podľa niekoľkých obrázkov, čo som videla, to vypadá celkom dobre spracované. :)

      Odstrániť
  2. Videla som polovicu z filmu, ale potom sa mi zasekol a už som to akosi nedopozerala. No neviem, či by ma kniha bavila. Asi nie. Nemám moc rada príbehy z cirkusu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja nemám rada skôr cirkusy ako také a príbehy odtiaľ nečítam vôbec - toto bol môj prvý, no páčilo sa mi to. :)

      Odstrániť
  3. Ja som už videla film, tak neviem či by mi kniha mohla ešte niečo ponúknuť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som film ešte nevidela, takže neviem ako je spracovaný a v čom sa s knihou líšia, no určite si ho chcem pozrieť. Potom naň napíšem aj recenziu. :)

      Odstrániť