nedeľa 29. júna 2014

Half bad - Polozlý (Sally Greenová) - recenzia




„Nič nie je dobré alebo zlé samo osebe: záleží na tom, čo vidíme my.“
William Shakespeare, Hamlet


Anotácia: Nathanovi v žilách koluje dvojaká krv. Splodený zo zakázanej lásky medzi bielou čarodejnicou a najkrutejším a najmocnejším čiernym čarodejníkom uniká pred celým svetom. Mal radšej zomrieť pri narodení, ako si to želala rada Bielych čarodejníc. Nechceného polovičiaka čaká krutý osud. Pre večný boj medzi bielymi a čiernymi čarodejnicami bude žiť ako štvaná zver až do svojich sedemnástych narodenín. Vtedy sa rozhodne, na ktorú stranu skutočne patrí. Pod jednou podmienkou. Musí prijať tri dary a napiť sa krvi svojho predka, inak ho čaká smrť. Nathanova matka si však po jeho narodení siahla na život a o otcovi už dlhé roky nik nepočul. Nezostáva mu nič iné, len sa pokúsiť o nemožné – nájsť najobávanejšieho čierneho čarodejníka na svete. Ale ako, keď nemôže veriť ani svojej láske?


Dej: Kniha Half bad - Polozlý u nás vyšla vo vydavateľstve Yoli a trhákom bola, ešte skôr ako sa dostala na pulty kníhkupectiev. Úprimne, mne vtedy veľmi neučarila, no nával pozitívnych ohlasov som zaregistrovala. A preto som vám ju aj vybrala do súťaže. A preto som si ju aj prečítala. To všetko vďaka iPark-u.
Nečakala som od nej nič zvláštne, len že ma zamrazí, priklincuje k stoličke a bude ma nútiť čítať so zatajeným dychom ďalej. No a ešte, že bude hrozne napínavá.. Ňevydalo ňo :D
Ale nebolo to najhoršie. :) Mám rada krátke kapitoly, krátke vety ako bonus a úplne mi sadol autorkin štýl. Bola čtivá (neviem ako to nepovedať po česky :D) a ani neviem ako, zrazu som bola na konci.
Nápad bol dobrý, hoci o čarodejniciach sme sa toho načítali už dosť. Rozdelenie na biele a čierne čarodejnice - pričom je veľmi ťažko určiť, ktorá skupina je horšia, krutejšia a bezcitnejšia - bolo nové. Neraz som mala sto chutí zaškrtiť celú Radu bielych čarodejníc jak si tam pekne sedkali, vydávali nezmyselné nariadenia a vkuse niekomu niečo zakazovali. Hlavne Nathanovi styk s jeho rodinou, osobnú slobodu a podobne.
V prvej časti (v knihe je ich celkovo šesť) sa opisuje prítomnosť, v ďalšej/ďalších dvoch nás Nathan vnára do svojho života - odmalička -, a potom to všetko zrazu prefrčí a stará sa o neho Celia, aj keď by som odprisahala, že v 1. časti sa oňho starala Jesicca. No to je fuk, chcela som poukázať na to, že sa v knihe striedajú udalosti z rôznych období a je to trochu mätúce. Zo začiatku som v tom mala chaos, no keď sa to prestalo diať, bolo všetko v pohode. :D

Čítanie som si užívala po celý čas a aj keď som náhodou zrovna nechápala, čo sa nám autorka snaží zdeliť.


Postavy: Nathana som brala ako príjemného rozprávača príbehu. Vlastne ani neviem, či mi liezol na nervy alebo som ho obdivovala (no, to asi nie). Proste tam bol. :D No viac-menej som ho mala rada stále, len mi prišiel iracionálny v ich vzťahu s Annalise a bol podľa mňa trošku naivný, čo sa týkalo jeho otca. No inak ho chápem, chovali sa k nemu hnusne a hrozne. Niekedy mi to dokonca pripadalo, že je skutočne čierny. Akože černoch alebo cigán a belosi sa na ňom vyvršujú. :/ Proste rasizmus.
Z vedľajších postáv som si obľúbila Gabriela, Rose a vlastne aj Mercury. Má srandovné meno. :D Každý z nich bol v niečom iný (bodaj by aj nie! :D). Naopak, neznášala som zas väčšinu bielych čarodejníc (pochopiteľne) a Annalise. :D To dievča bolo proste divné! :D
Celkovo však boli vedľajšie postavy rozvinuté, čo ma prekvapuje keďže ich tam bol hojný počet. :) Je to však veľkým plusom. :)



Preklad: Preklad bol v pohode, no vééééľmi ma iritovali prázdne strany. Teda - nie ani tak tie, čo slúžili na oddeľovanie jednotlivých častí, ale tie, kde bol písaný príbeh. Veľké písmená, dosť široké riadkovanie. Keby to bolo zmenšené, knižka by mala minimálne o 20 strán menej. :) No možno to brať aj ako plus, pretože vďaka menej textu na stranách ich do konca rýchlo ubiehalo. :)


Pokračovanie: Half Bad má naplánované aj pokračovanie s názvom Half Wild (čiže asi Polodivoký. :D Ja, angličtinárka 3:D). Vydanie je naplánované na rok 2015 v USA/UK, čiže počítam, že u nás by do roka mohlo byť tiež. :)


Obálka: No tak tá je nádherná! :3 Len sa neviem rozhodnúť, či sa mi viac páči čierne alebo biele prevedenie. :'(( :D


Hodnotenie: Všetci hodnotili Half bad veľmi vysoko, preto pod 3,5 hviezdičky ani nepáchnem. :D Celkovo, dej ma ani tak nebavil, nebol nejak extra akčný ani napínavý, no zaujímalo ma, čo sa s Nathanom stane ďalej. Chalan sa mi asi nakoniec fakt dostal pod kožu. A ešte si ma získal autorkin štýl. :) V poďakovaní pôsobí ako osoba veľmi milo. :)
Och a počuli ste už o ty-rozprávaní? Existuje ja-rozpr., on-rozpr. ale ty-rozpr? V Half bad-e nájdeme všetko! :) :3
Half bad pre mňa nebol teda nejaký trhák, skôr milá knižka. :) Napriek tomu si myslím, že séria má ešte veľký potenciál. Polozlému by som teda normálne dala štyri hviezdičky a myslela by som si, že je to také ideálne. No nechala som si to uležať v hlave (asi 3 hodinky) a prišla som k záveru, že sa mi knižka dostala pod kožu a obľúbila som si ju. :) Preto dávam, úplne bez hanby, štyri a pol hviezdičky a dúfam, že som neurobila príliš veľkú kravinu :D.




Odporúčam: Je to dobré. Dobré ako oddychovka. K vode, na dovolenku,.. kamkoľvek. No ak na tú dovolenku, zoberte si ešte aspoň jednu-dve knihy, aby sa vám rýchlo neminulo čítanie. :)



Za poskytnutie recenzného a súťažného výtlačku ešte raz veľmi pekne ďakujem e-shopu iPark.sk.
Knižku rozhodne odporúčam a kúpiť si ju môžete napríklad TU.
Alebo sa zapojte do súťaže na blogu TU. :)


Zdroje: anotácia: http://www.ipark.sk/262515-half-bad-polozly/
obrázok bielej čarodejnice: http://hadashi.wordpress.com/2011/01/28/the-white-witches/
obrázok čiernej čarodejnice (akože Mercury): http://artmatrix.deviantart.com/art/Black-Witch-Black-Water-303861554
iné obrázky: http://www.pinterest.com/awatanabe24/nathan-edge-byrn/
http://www.pinterest.com/pin/421016265138288260/
všetky fotky v článku boli fotené mojou maličkosťou

2 komentáre:

  1. Knižka sa mi páčila, aj keď možno tam mohlo byť viac toho čarodejníctva :)
    Vadili mi biele čarodejnice :D Hlavne Rada

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne strašne liezli na nervy.. :D
      Hej, aj ja som si ju obľúbila, bola zameraná skôr na rodinné vzťahy a získavanie troch darov ako na všeobecné opisy čarodejníc, no kto vie? Možno si to autorka šetrila do druhého dielu. :)

      Odstrániť