sobota 8. marca 2014

Kam zmizla Aljaška (John Green) - recenzia


Anotácia: Miles má bizarnú záľubu v posledných slovách svetových osobností. Najviac ho fascinuje Francois Rabelais a jeho posledná veta: „Idem hľadať to Veľké Azda." Miles si nechce počkať na podobný osud a presvedčí rodičov, nech ho pošlú do internátnej školy mimo mesta. V Alabame si rýchlo nájde nových priateľov: spolubývajúceho Chipa, ktorého všetci volajú Plukovník a ktorý vo voľných chvíľach memoruje nekonečné abecedné zoznamy, i krásnu, ale nepredvídateľnú Aljašku, do ktorej sa zamiluje. Čaká ich rok plný porušovania školského poriadku, testov a skúšok, žartíkov, rozchodov a odhalených tajomstiev. Čo zmení Milesov názor na jeho „Veľké Azda"?


Dej: Toto bola moja prvá Greenovka a hoci mám TFIOS dlhšie na poličke ako na nej bola Aljaška, uprednostňujem RC knihy, a preto som sa Aljaškou prelúskala skôr.
Kniha je v podstate rozdelená na dve časti - p r e d t ý m  &  p o t o m. Keď prvá časť ponúka radosť, smiech, žartíky a zážitky, druhá je o poznanie smutnejšia. Nebudem hovoriť prečo, pretože to by bol obrovský spoiler, ale ani smutnejší dej nie je na zahodenie. Koniec hlavní hrdinovia genálne zaklincujú. A vy budete chcieť po dočítaní plakať, kričať, smiať sa, plakať..


Moje pocity: Dávnejšie som spomínala - pri recenzií na Tahle píseň ti změní život a Na počiatku bolo koleso -, že mám rada knihy, ktoré ma "prinútia" niečo urobiť. Po TPTZŽ som si stiahla DJ program a (až) dva dni sa tým hrala. Po NPBK som sa išla (až) raz previesť na bicykli. Po Kam zmizla Aljaška si chcem naplno užiť strednú (hoci na nej už teoreticky som, ale prakticky ešte nie - chodím na osemročný gympel) a dokonca uvažujem aj, by som zmenila školu alebo dokonca šla niekam na internát.

Hlavní hrdinovia: Nebudete ich môcť nemilovať. Každá postava je prepracovaná a ja som si dokonca obľúbila aj týždňových sráčov.

Miles je fajn hrdina, na nervy mi liezol len občasne, za čo má veľké plus. Neodmysliteľnou súčasťou boli aj Chip - alebo ak chcete Plukovník -, Aljaška a Takumi s Larou. Všetci piati boli neodmysliteľnou súčasťou príbehu a ak tam neboli bolo to cítiť.

Preklad:
 Bol úplne v pohode a veľmi zaň vďačím. Neviem si predstaviť, že by som čítala Aljašku v angličtine, pretože pri gúglení niektorých pasáži som rozumela len vďaka tomu, že som to už čítala po slovensky.




My neporaziteľní tínedžeri, nehovoriaci anglicky až tak dobre, ale zato milujúci Greenovky neuveriteľným dielom, prosíme slovenské vydavateľstvá, ABY SA NA TOHTO SPISOVATEĽA VÄČŠMI ZAMERALI, PREKLADALI JEHO DIELA, a tým nás nehovoriacich-dobre-anglicky neukracovali o pôžitok z čítania, pretože je to neférZároveň však veľmi vďačím za rozhodnutie vydavateľstva Ikar preložiť Paper towns.


Pokračovanie: Pokiaľ viem, tak Kam zmizla Aljaška je stand alone kniha a rozhodne som rada, že to tak ostalo, pretože záver príbehu je dokonalý a netreba sa v tom ďalej rýpať, pretože by sa tým všetko iba pokazila. Pretože už nič nebude také, aké bolo.

Obálka: Páči sa mi. Naša slovenská, anglická/americká s dymom aj s tým ružovým kvetom. Jediná, ktorá sa mi nepáči je asi tá česká, hoci tam zas závidím, že spolu s Hvězdy nám nepřály (TFIOS) pekne ladia.

Hviezdičkovanie: Dlho som nevedela, ako túto knižku ohodnotiť. Jednak je veľmi dobrá a bavila ma, no v časti p o t o m som sa občas trochu nudila. Preto štyri a pol hviezdičky, no v podstate je to zanedbateľný detail, takže si knižku určite prečítajte! :)




Odporúčam: A vy ešte stále váhate? :O
Určite si musíte túto knižku prečítať! Či chcete alebo nie. Pretože vo vás zanechá taký nepomenovný pocit, ktorý sa nedá ani opísať, a vy budete v tej chvíli radi, že ste ju čítali. A nedáte na ňu dopustiť. A potom sa budete rýchlo ponáhľať prečítať ostatné knižky od Johna Greena. Ak ste tak neurobili už dávno. :)


A je tu veľa "fylozofických" úvah, myšlienok a výrokov, že keď som pridávala obrázky, nevedela som sa rozhodnúť, ktorý áno a ktorý nie, a potom som nevedela ako ich rozmiestniť tak, aby to nevyzeralo príliš.. no proste príliš. :D A tak som prišla k záveru, že vám sem nemôžem dať všetky, ale v knihe všetky sú, takže si ju jednoducho musíte prečítať! :)


Za poskytnutie recenzného výtlačku krásne ďakujem spoločnosti iPark.sk.
Knižku si môžete kúpiť napríklad TU. :)

7 komentárov:

  1. Odpovede
    1. Ak budeš mať čas, určite si ju prečítaj :) je fakt skvelá :)

      Odstrániť
  2. zaujímavé čítanie hlavne pútavé . Určite odporúčam kúpiť celú kolekciu kníh http://www.eurobooks.sk/sk/produkt/325624/The-John-Green-Collection/ , skvelý vianočný darček a teraz majú sa mi zdá aj akciu .

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Oni ho už postupne prekladajú, ale tak je pravda že kým sa to dostane na Slovensko tak to chvílu aj trvá :D a moja anglína síce je úplne brutál tip top super (haha :D) knihu by som s ňou neprečítala tak aby som jej aspoň 90%tne porozumela :/ :D

      Odstrániť
  3. Súhlasím s tebou :) kniha bola vážne úžasná a bola to moja prvá (a podľa mňa aj najlepšia) Greenovka.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Green si zvažujem prečítať istý čas, ale vždy ma odradí dej na obale, ktorý mi pripadá dosť pochmúrny, že sa skrátka skončí smrťou hlavných postáv a takéto knihy nie sú nič pre mňa, ale možno sa predsa len prekonám a kniha ma prekvapí.
    Bianka

    OdpovedaťOdstrániť