streda 12. marca 2014

Charlieho malé tajomstvá (Stephen Chbosky) - recenzia


Anotácia: Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní. Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme, kde žije, nevieme, komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. 
Snaží sa žiť svoj život najlepšie, ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.

Dej: Príbeh je písaný formou Charlieho listov "anonymovi", ktorého oslovuje "Milý priateľ!".
Takúto formu som čítala prvýkrát a spočiatku som sa trochu bála, že Charlie bude spomínať a nebudem to prežívať s ním. To sa však nestalo. Je to síce písané formou spomienok, no vy si to ani neuvedomíte. Alebo aspoň ja som si toho vedomá nebola a nejak extra som to neregistrovala. Pretože keď ste zažratý do deja - čo som ja určite bola - to ani nejde.


Film vs. kniha: Úprimne - mala som trochu strach, pretože som videla filmovú adaptáciu (cca mesiac-dva dozadu) a bála som sa, že mi to skazí čítanie - nestalo sa.
Na film som si veľmi nespomínala. Vedela som približnú dejovú linku, a teda ma nič neprekvapilo a všetko som očakávala, preto som nebola nikdy prekvapená, no som rada, že som to urobila v poradí 1) film, 2) kniha a nie naopak, pretože som sa naučila, že film nie je vždy vernou kópiou knihy a ak sa dá niečo pokaziť, tak sa to proste pokazí a zničí to moje pozitívne dojmy z knižky.
Nevýhodou pre niektorých môže byť, že si hrdinov predstavujete podľa filmu a nie z vlastnej fantázie, no mne to nevadilo. :)




Moje pocity: Nekonečná. Presne taká bola kniha. Možno lepšie povedať, že čítanie, pretože kniha končí vždy presne v tom bode, kde čítame posledné napísané myšlienky hrdinu, ktoré môžu - a nakoniec vždy aj budú - pokračovať v našich mysliach.
Čítanie som si užívala, trvalo mi tri dni aj niečo, no som rada. (V poslednej dobe je pre mňa úspech prečítať knihu za kratšie ako týždeň.)
Bola som ako špongia a nasávala som. Pomaly, no o to kvalitnejšie. :)


Hlavní hrdinovia: Charlieho budete milovať, nechápať, ľutovať a možno aj nenávidieť. A to všetko naraz. Nakoniec však určite skončíte s kladnými emóciami, budete ho milovať a zamýšľať sa nad tým aký bol osud alebo spisovateľ krutý, že ho nechal hento zažiť.
Všetci jeho kamaráti si toho tiež odžili už kus, hoci majú len nejakých 18násť. Každá postava nás svojou podstatou prinúti zamyslieť sa nad ňou a ak to urobíte, uvedomíte si ako veľmi ju máte rady. Koniec koncov, to je podľa mňa poučka tej správnej postavy, ktorá má za úlohu vryť sa nám do pamäti.

Preklad a obálka: Preklad bol úplne v pohode. Trochu ma sklamala obálka, taká obyčajná, taká zelená, taká oničom. No teraz to beriem za klad. Existujú knihy, ktoré Vás obálkou upútajú a očaria, no Charlieho malé tajomstvá si všimnete skôr pre tú obyčajnosť. A ďalším plusom je, že čitatelia budú kupovať podľa anotky a nie podľa obalu a to by mohlo zaručiť, že sa odstane do rúk tým správnym ľuďom.

Pokračovanie: Ja sa vždy prikláňam k napísaniu pokračovania, alebo aspoň revem ak nie je, no začínam si uvedomovať, že niektoré knihy, proste pokračovanie v hmatateľnej forme mať nemôžu a skončiť musia v naších hlavách. The Perks je jedná z nich, a preto ju možno hrdo označiť za stand alone book.

Hviezdičkovanie: Nebola predvídateľná, no vedela som zhruba čo bude nasledovať. Hold to je daň, ktorú musí zaplatiť každý kto najskôr pozeral a potom čítal. Ja som ju zaplatila ochotne a čítanie som si aj napriek tomu užívala. No musím povedať, že Greenova Aljaška sa mi páčila o kúsok viac, no nebol až taký veľký. Obe som si ich dosť porovnávala a hoci u mňa vyhrala Aljaška, aj Charliemu dávam 4 a pol hviezdičky. :)




Odporúčam: Mňa donútila siahnuť po kniha moja nechápavosť - nevedela som, čo to tá Helen Charliemu robila -, no bolo to príjemné čítanie a som rada, že som tak spravila.
Určite Vám ju odporúčam alebo Vám dávam do pozornosti aspoň film. Hlavné role v ňom zinkasovali Logen Lerman, Nina Dobrev a Emma Watson, takže sa je na čo pozerať.. :)


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti iPark.sk.
Knižku si môžete kúpiť napríklad TU. :)

1 komentár:

  1. Ahoj, nechcela by si túto knihu predať? :) Všade ju zháňam ale už ju nikde nedostať :(

    OdpovedaťOdstrániť