streda 3. júla 2013

Výnimočná (Kristin Cashore) - recenzia




Dej sa odohráva v krajine, kde sa rodia ľudia so zvláštnou schopnosťou, výnimočným obdarením. Ostatní sa ich boja, pohŕdajú nimi, alebo ich zneužívajú. Hlavná hrdinka románu Katsa bola obdarená schopnosťou, ktorou sama pohŕda. Je výnimočná v zabíjaní. Jej život ovládol strýko Randa, kráľ Middlensu. Mala zaňho vykonávať nekalú prácu, trestať, mučiť alebo zabíjať každého, kto sa mu znepáči. Keď sa prvý raz stretla s princom Poom, ktorý bol obdarený schopnosťou bojovať, nemala ani tušenie, ako sa zmení jej život. Nikdy by jej ani na um nezišlo, že sa stane jeho priateľkou. Nikdy by si ani nepomyslela, že sa dozvie celú pravdu o svojom výnimočnom nadaní, príšernom tajomstve, ktorým by dokázala zničiť všetkých sedem kráľovstiev.


Veľmi vďačím našej mestskej knižnici, vďaka ktorej sa mi dostali do rúk knihy, na ktoré by som v inom prípade ani nesiahla. Výnimočná je jedna z toho mála z našej knižnice, ktoré ma zaujali. A aj jedna z toho mála, ktoré ma ohúrili.

Na začiatku som ani nevedela do čoho sa púšťam. Tento druh literatúry - fantasy? - nečítam a ani filmy takéto nepozerávam, čiže ani neviem či sa mi páči, alebo nie - zo začiatku som si hovorila, že asi nie keď také filmy nepozerávam -, ale možnože si ho obľúbim a začnem čítavať častejšie.


Čítanie som zo začiatku brala ako prázdninovú oddychovku, ktorú musím do dvoch, nanajvýš troch dní prečítať - trvalo mi to dva dni a dneska pár hodín, čiže v podstate tri dni (:D) -, zhruba v strede som to začala brať vážne (:D), a koniec - odvtedy čo sa spomína kapitánka lienidskej lode - som mala kreslený (:D). Tieto pocity som mala počas troch dní čo som to čítala a vlastne každú tú časť, povedzme, jeden deň. Dúfam, že som sa vyjadrila tak, že ma chápete. :D

Ľuďom, ktorí čítali najskôr Ohnivú sa možno bude zdať trochu čudné prečo tam Leck je a prečo nezomrel v útrobách hôr. To sa zdá teraz aj mne trochu čudné, ale dospela som k názoru, že sa nejakým nadprirodzeným spôsobom musel dostať od Hvozdov zase naspäť do Monsey. A ako sa stal kráľom tam rozpovedané už je, čiže mlčím ako hrob.. :)

Výnimočná je výnimočné dielo a teda niet ani čo veľmi kritizovať. Mne iba trošilinku vadilo, že pri dialógoch som nemala celkom presnú predstavu akým tónom asi hovoria. Ale je to iba zanedbateľný detail. Výnimočná je teda nielen názov knihy, ale aj jej stručný, ale pritom veľmi výstižný jednoslovný opis. Každému človeku by som priala prečítať si ju. Možno nemáte radi tento druh YA, ale ani ja sa s ním moc nestretávam a mňa uchvátila. A hneď ako toto dopíšem (ak si to nerozmyslím) letím k Ohnivej a za pár dní (odhadujem tri, maximálne štyri) si budete môcť prečítať recenziu aj na ňu. (Samozrejme, ak sa mi bude chcieť, haha :D).
Na záver poviem asi len toľkoto - tlieskam! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára